Informatiebrief Kiesvereniging Tiel e.o. Jaargang 2, nr 3, 30 jan 2007

zaterdag 03 februari 2007 15:54

Informatiebrief Kiesvereniging Tiel e.o.                            Jaargang 2, nr 3, 30 jan 2007

Weer  verkiezingen

Nog geen nieuwe regering na 22 november, maar heel bijzonder wordt het wel. Op 7 maart 2007 is er weer een verkiezing. Dan voor de provinciale staten, het bestuur van de provincie. De CU statenfractie brengt een werkbezoek aan Tiel op 20 februari.

Provinciale staten

Het provinciale bestuur is niet zo zichtbaar als de rijksoverheid. Toch doet het goed werk. Het besteedt, grof gezegd, een kwart van zijn budget aan infrastructuur en openbaar vervoer, een kwart aan landelijk gebied en water en een kwart aan zorg, welzijn en cultuur.

Denk dan aan wegwerken van wachtlijsten in de jeugdzorg, aan (jeugd)pleegzorg, aan het doortrekken van de A15, fietsroutes en regiotaxi. Verder aan het toezicht op de manier van beheersing van (de gevolgen van) rampen als een overstroming. Op een aantal punten controleert de provincie de plannen van gemeenten.

Provinciale Staten kiezen een algemeen bestuur, dat een plan maakt voor 4 jaar. Ze geven opdracht aan gedeputeerde staten om dit uit te voeren, ze controleren de voortgang en stellen jaarlijks een begroting vast. De leden van de provinciale staten kiezen in mei a.s. de leden van de Eerste Kamer.

Kandidatenlijst CU, activiteiten

Het totaal aantal Gelderse statenleden is nu 75, van wie 24 CDA, 18  PvdA en 13 VVD. De andere partijen hebben er 5 of minder, CU 3. We verwachten dat ons aantal zetels groter kan worden, gezien de uitslag van 22 november en de groei van het ledental. Zelfs nu op 7 maart tegelijkertijd het totaal aantal statenleden vermindert tot 53.

Er zijn 30 kandidaten, nr 1 is Annelies  vd Kolk, Harderwijk, die evenals nr 2, Martin Schuurman, Nijkerk, ervaring heeft in de provinciale staten. Op 3 tot 5 staan Marien Bikker, Nunspeet, Lubbert van de Heuvel, Putten, Piet Plug, Ede. De eerste uit Rivierenland is nr 12 Cees v Bruchem, Bruchem.

*  5 FEB   20.00u  PROVINCIALE STARTAVOND, MERCUREHOTEL, EUROPAWEG 25, ARNHEM

* 20 FEB  20.00u REGIONALE AVOND, DRUMPTSEHOF, DE BALIJE 1, TIEL

(naast Drumptse PKN kerk, Burgem.Meslaan 92, Tiel)

Koffie vooraf, en verder: kandidaten stellen zich voor, filmpje Gelderland, Annelies vd Kolk aan het woord.

‘s Middags werkbezoek aan zorgboerderij Thedingsweert en aan de vm. stationsrestauratie, nu Buitensporig en deels een zorgproject

6 feb   2e provinciale startavond Nunspeet

2 mrt  lijsttrekkersdebat georganiseerd door de provincie (op 24 jan was er al een op TV Gelderland)

5 mrt  jongerenbijeenkomst te Ede, 6 mrt gebedsavond te Barneveld.

Verkiezingsprogram op www.gelderland.christenunie.nl en allicht verkort in Gelrevisie.

Doe mee

• Doe iets met het raambiljet dat alle leden krijgen via het regionale CU blad Gelrevisie
  • Ga ook naar Arnhem op 5 feb
  •  Kom op 20 feb vanaf 19.45 in Drumptsehof, Tiel
  •  Folder mee op 20 feb 16.45 tot 17.30 op station Tiel
  •  Help op 20 feb vanaf 19.30 even mee met inrichting van de zaal Drumptsehof

Voor de laatste twee is aanmelden vooraf bij Joop de Jong wel prettig

Voor ‘het plakken’ in de gem. Geldermalsen is mw. Ineke Verheul te Meteren het centrale punt, in Tiel Aart Schelling, in Buren is een weg gevonden via de PCG.

Bestuur  en medewerkers

R(onald) G. Corporaal, Notarisappel 138,        4007 ZB Tiel,        621880; ronaldcorporaal@filternet.nl; lid

A(art) D. Schelling,       Kruisstraat 12-B,          4007 PC Tiel,       631575, aschelling@solcon.nl; penningm.

J(oop) M. de Jong,       Ophemertsedijk 2-B,     4001 PB Tiel,       654121, jmdjong@hetnet.nl; secretaris, 06-15486349

G(raddus) Knol,            Klein Amsterdam 34,   4001 EG Tiel,        653980, gr.knol@orange.nl

A.W.(Ineke) Verheul-Versteeg, JvZantenstr 1, 4194 RJ Meteren, 0345-575389, gcverheul@filternet.nl

Kvk 11057292            ABN-Amro 404129382              www.tiel.christenunie.nl