Informatiebrief Kiesvereniging Tiel e.o. Jaargang 2, nr 4, 18 april 2007

woensdag 18 april 2007 15:22

Informatiebrief Kiesvereniging Tiel e.o.                    Jaargang 2, nr 4, 18 april 2007

Blij met groei

In de gemeenten Buren, Geldermalsen en Tiel is de groei van het aantal stemmen op ChristenUnie van november 2006 bevestigd bij de verkiezing van maart 2007. Erg mooi,  we hebben daar onze God voor gedankt.

Verrassend, dat zoveel mensen ChristenUnie wilden stemmen. Verrassend is ook de weerstand die er blijkt te zijn. Mensen spuwen soms vuur over christenen. In kranten, maar ook op straat in Tiel.

Provincie

Het aantal stemmen was in Buren nu 458, voor de Tweede Kamer op 22 november 2006 was het 493 en in 2003 voor de provinciale staten 232; Geldermalsen had er nu 472, in november 513 en in 2003 in totaal 203; Tiel nu 470, in november 599 en in 2003 246.

Het totaal aantal Gelderse statenleden is nu 53 (was 75 tot 7 maart), van wie CDA 15, PvdA 10, VVD 9, SP 7, CU 4, SGP 3, Groen Links 3, PvdD 1, D66 1. Het aantal CU zetels was 2 van de 75 en is nu dus 4 van de 53, een flinke vergroting. Zoiets ligt ook voor de hand in de Eerste Kamer, als die in mei gekozen wordt door de provinciale staten.

Werkbezoek

Op 20 februari brachten zes ChristenUnie kandidaten van de lijst voor de verkiezingen van 7 maart een werkbezoek aan Tiel. CU Tiel e.o. had de zorgboerderij en zorgbakkerij Thedinghsweert daarvoor uitgekozen en Buitensporig, de voormalige restauratie van station Tiel-centraal, nu deels een zorgproject. Op verzoek heeft de gemeente Tiel ons voorgelicht over het plan Stationsomgeving. Verder was de directe omgeving van het station een goede plek voor actie met folders en gesprek. ’s Avonds was er in Drumpt een verkiezingsbijeenkomst. Een mooie werkervaring.

Gemeenteraad 2010

In de uitslagen zit ook een aanmoediging en een morele plicht, namelijk dat we zeker voor Tiel en misschien voor Geldermalsen nog serieuzer kunnen en moeten nadenken over deelname aan raadsverkiezingen in 2010. Vinden we goede kandidaten voor een lijst? Zijn ze op tijd warmgelopen? Zijn er mensen die een verkiezingsprogram kunnen schrijven? Mocht u dus geschikte mensen weten of het zelf zijn, reeds lid van CU of nog niet, meld hen of uzelf dan aan bij het bestuur.

Ronald) G. Corporaal ,   Notarisappel 138,        4007 ZB Tiel,        621880; ronaldcorporaal@filternet.nl; bestuurslid
 Joop) M. de Jong ,         Ophemertsedijk 2-B,    4001 PB Tiel,        654121, jmdjong@hetnet.nl; secretaris
 G(raddus) Knol,            Klein Amsterdam 34,    4001 EG Tiel,        653980, gr.knol@orange.nl; bestuurslid
 A(art) D. Schelling,       Kruisstraat 12-B,           4007 PC Tiel,        631575, aschelling@solcon.nl; penningmeester