ChristenUnie: saamhorigheid

Ad in campagnekleindonderdag 07 januari 2010 21:05

Bron: Stad Tiel, donderdag 7 januari 2010 02:02

TIEL - De ChristenUnie is een nieuwkomer voor het Tielse politieke veld, maar meent met een lijst van sterke kandidaten een goede kans te maken op een of twee zetels en daarmee een positieve bijdrage te kunnen leveren aan het bestuur van de stad.

Lijsttrekker Ad Blok vindt dat ook christenen hun geluid in de samenleving moeten laten horen. Hij denkt daarbij aan de manier waarop de partij zich landelijk manifesteert. ,,Met André Rouvoet als minister en Tineke Huizinga als staatssecretaris in de regering, staan wij voor betrouwbare en bekwame mensen en de afdeling Tiel moet daarvan een afspiegeling zijn." Hij wil een misverstand uit de weg ruimen. ,,De ChristenUnie denkt niet in hokjes maar wil zich breed inzetten voor de samenleving." De partij, die is voortgekomen uit een samenwerking van twee kleine christelijke partijen, is niet gebonden aan een of meer kerken. ,,Iedereen die wil kiezen voor een christelijk én sociaal beleid is bij ons welkom", zegt Blok. ,,Wel of geen kerkelijke binding speelt daarbij geen rol."
Dat geldt ook voor de sociale status van mensen. ,,Wij willen er zijn voor ondernemers en welgestelden, maar zeker ook voor de allerarmsten in de samenleving."
Ad Blok wil als speerpunt van de partij vooral genoemd hebben 'samenbinden in saamhorigheid'. Dat betekent dat de ChristenUnie veel aandacht zal vragen voor jeugd en jongerenbeleid, welzijnswerk en schuldhulpverlening.
Ad Blok weet uit eigen ervaring als vrijwilliger op velerlei gebied wat er in de samenleving aan de hand is. Mensen moeten geholpen worden om de juiste weg te vinden. ,,En dat niet alleen met geld maar je moet mensen ook met respect aanspreken." Hij vindt dat de afhankelijkheid van de voedselbank drastisch naar beneden moet.
Samenwerken in de politiek
Ad Blok is een realist die midden in de samenleving staat en hij denkt dan ook dat doelstellingen niet kunnen worden bereikt zonder samenwerking met andere partijen. ,,En daarbij zul je ook af en toe compromissen moeten sluiten", zegt hij. Maar hij zegt er ook bij dat hij een bruggenbouwer wil zijn waarbij ook praktische onderwerpen als een multifunctioneel centrum voor Passewaaij en de helaas mislukte opzet voor een brede school in Tiel-Oost niet kunnen worden omzeilt.
Sterke fractie
Hij wil vooral een objectief bestuurder zijn. ,,Je moet in een gemeenteraad geen uitspraken doen over zaken waar je geen verstand van hebt", vindt hij. Hij is zich ervan bewust dat het raadslidmaatschap veel tijd en energie gaat vergen. ,,Maar wij hebben een sterke kandidatenlijst en ik hoef het dus niet alleen te doen." De partij denkt op basis van het aantal leden en sympathisanten een kans te maken op misschien wel twee zetels. Over de mogelijkheid om deel te nemen aan de coalitie heeft Blok nog niet echt nagedacht maar hij zegt er wel bij: ,,Als die optie zich aandient gaan wij dat niet bij voorbaat uitsluiten, wij hebben veel kwaliteit in huis."
Mooie mix
Hij is zelf met zijn 67 jaar de senior van de lijst maar Maartje Tack is de jongste met haar 21 lentes. ,,Wij hebben een mooie mix van mannen en vrouwen en van jong en oud en dat zijn allemaal mensen die zich willen inzetten voor anderen", zegt hij. De partij gaat de gemeenteraadsverkiezingen in met de slogan 'stabiel en betrokken' waarbij stabiel staat voor betrouwbaarheid.