In de raad van 17 april 2013 hebben wij het volgende bijgedragen:

zondag 02 juni 2013 14:57

Het inhoudelijk model Regionale infrastructuur werk & inkomen / RIW geeft een duidelijke verandering aan. Een omslag die uitgaat van de mogelijkheden van mensen en niet van de onmogelijkheden en het vraagt van bedrijven om maatschappelijk te ondernemen.

De ChristenUnie vindt dat wij ook bij zoektocht naar werk uit moeten gaan van de Eigen Kracht gedachte. Kunnen mensen hierin ook een eigen plan maken met behulp van vrienden en familie? Kruiwagens zijn altijd goed. We moeten dan wel flexibel zijn en initiatieven van werkzoekers steunen.

Aandachtspunten:

Zijn we in het vangnet van de WMO voor de zorggroep voldoende in staat de mensen ‘eigen kracht’ te laten gebruiken en te laten ontwikkelen.

Hoe zorgen we dat jongeren niet blijvend de dupe worden van de crisis. Daarom is het goed dat er extra aandacht is voor jongeren.

Hoe voorkomen we dat het menselijk kapitaal van oudere werkzoekenden vernietigd wordt?

Welke gevolgen heeft de maatschappelijke tegenprestatie?  Hier is het gevaar van verdringing, dat werkgevers kiezen voor mensen met behoud van uitkering omdat het goedkoper is.

We moeten nu samen werken in plaats van samen afwachten ivm landelijke wetgeving. Daar is dit inhoudelijk model een goede start voor.

Afbakening WMO-beleidsplan

De uitdagingen waarvoor wij staan om langdurige zorg betaalbaar en menswaardig te blijven organiseren zijn enorm. Daarvan zijn wij allemaal doordrongen en daarom is een goede afstemming tussen patiƫnten, zorgverleners, lokale en landelijke politiek nodig.

De clustering van prestatievelden lijkt de ChristenUnie nuttig om de samenhang te bevorderen en het overzicht te bewaren. Doelstellingen zijn duidelijker. De vraag is wel of alles beter meetbaar zal worden. Wij moeten kunnen aantonen dat het beschikbare geld doelmatig wordt ingezet.

Wordt voldaan aan de wens van de Rekenkamer, dat welzijn en meedoen zullen worden gedefinieerd?

Omdat het onduidelijk is wanneer de raad kaders kan stellen met betrekking tot de WMO heeft de ChristenUnie het volgende meegegeven: Nadruk op preventie als uitgangspunt ondersteunen wij zeker en wij vragen aandacht voor de echt kwetsbare mensen.

Duidelijk moet in kaart worden gebracht of er inwoners zijn die door een opeenstapeling van maatregelen onevenredig worden getroffen. De Wmo doet terecht een beroep op de kracht van de samenleving, maar wij moeten ons realiseren dat wij de samenleving niets kunnen opleggen en duidelijk zijn over de verwachtingen. Mensen zullen moeten worden gestimuleerd tot het zelf opbouwen van een preventief netwerk.

Een ander punt van zorg. De groep actieve burgers, de groep mantelzorgers, kan kwetsbaar worden. Houd goed oog voor het voorkomen van overbelasting bij mantelzorgers en zorg voor respijtzorg.

Feiten en cijfers zijn nodig om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld de financiĆ«le consequenties van de decentralisatie van belangrijke delen van de AWBZ. Zelfs het Zorgkantoor tast nog in het duister zolang de sociale partners en het kabinet er niet uit zijn. Van welke maatschappelijke gevolgen zal sprake zijn als de functiebegeleiding van mensen met een beperking naar de Wmo wordt overgeheveld?

Wij moeten voortvarend aan de slag gaan met de groep mensen met sociale en psychische beperkingen en de kwaliteit van de zorg voor chronisch zieken en gehandicapten mag niet verschralen. Dat heeft ook alles te maken met de afbakening die wij nu vaststellen. Het moet zeker zijn, dat wie echt zorg nodig heeft die zorg behoudt.