Koopzondagen

koopzondagwoensdag 18 december 2013 15:24

18 december 2013

In de Raadsvergadering van 18 december zijn de koopzondagen ter sprake geweest. De winkeliers van de binnenstad en het Kwadrant willen er niet meer. Wat schetst onze verbazing? De meerderheid van de Tielse politici weet het beter en wil de koopzondagen toch vrijgeven.Wij vinden dat we in Tiel een onderscheidende binnenstad moeten hebben met unieke winkels. Deze kunnen het hoofd niet boven water houden als ze op zondag open moeten zijn. We hebben nu al te maken met veel leegstand. Onze suggestie is de winkels op zaterdagavond te openen. Dan maak je het ook aantrekkelijker om vervolgens van de horeca gebruik te maken. En je bent uniek in de omgeving.Meer argumenten tegen:Zondagsrust is belangrijk voor familie, sport of kerk in een tijd waarin iedereen het druk heeft.Het moet niet allemaal draaien om consumptie. Sluiting op zondag spaart energie en gaat overlast van laden/lossen en parkeren tegen. Wat kost het extra aan handhaving?Alle vakbonden dringen aan op onderzoek onder winkelpersoneel, dan neem je een besluit op basis van feiten.Zondagsopenstelling is voornamelijk gunstig voor grote winkelketens. Zondagsopenstelling biedt in dat opzicht geen gelijke kansen voor kleine en grote ondernemers. Het zal leiden tot onduidelijkheid, wie is wel en niet open. Volgens InRetail voelt alleen in de grotere steden (meer dan honderdduizend inwoners) dertig procent van de winkeliers ervoor om vaker dan twaalf keer per jaar de deuren te openen.

Reacties op 'Koopzondagen'