perspectievennotadonderdag 26 juni 2014 19:35

Met de toename aan taken die naar de gemeente komen, wordt onze inzet voor de mensen die zich het minst kunnen redden steeds belangrijker. Daar leggen wij als ChristenUnie prioriteit in tijden van bezuinigingen.

Er is nog veel onzekerheid over de financiële risico's die met de transities gepaard gaan, zeker ivm zachte landing (mensen houden hetzelfde in 2015 als in 2014). Daarom zien wij graag een reserve transities. Wij zullen hier bij de begrotingsraad in november op terugkomen, evenals op onze aangehouden motie oormerking maatwerkvoorziening WMO.

In de nu voorliggende Voortgangsrapportage en perspectievennota constateren wij net als voorgaande jaren veel focus op de binnenstad en missen wij nog meer gerichtheid op de omliggende wijken en dorpen. Laten wij maar weer eens beginnen over de 3e ontsluiting. Wij vinden dat er begonnen moet worden aan visie en ontwikkeling hiervan voor de toekomst, voor Passewaaij en het buitengebied. Bij een recent ongeval hebben wij weer gezien dat het verkeer zelfs tot op de A15 vastloopt.

Er is nog veel onduidelijk over de vestiging van een MFC in Passewaaij. Het wordt hoog tijd dat deze wijk, waar 25 % van onze inwoners woont, de nodige faciliteiten krijgt. En daarbij merken wij op dat een Integraal kindcentrum iets anders is dan een MFC. En passant wil ik nog opmerken dat Passewaaij er ook bekaaid af komt mbt de dekkingsgraad van bushaltes.

Wij hebben moeite met een aantal voorgestelde nieuwe uitgaven:

Wielerbaan. Blijkt al goedkoper te kunnen. Ook hebben wij twijfels bij de afschrijvingstermijn van 25 jaar in verband met de verwachte levensduur van de voorziening en om de jaarlasten te beperken. De ChristenUnie heeft moeite met de hoge investering. Ook als je het vergelijkt met de beoogde bezuiniging op een zwembad.

Latenstein: Ook wij gunnen het de ondernemers op Latenstein dat er meer bezoekers naar het bedrijventerrein worden getrokken. Maar met het voorgelegde ontwerp wordt de kwaliteit van de entree van Latenstein slechts gedeeltelijk verbeterd. De ontwikkelaar geeft zelf aan dat verwerving grond nieuwe Bulkweg voor haar niet meer haalbaar is gegeven de huidige economische omstandigheden. Op de vraag wie heeft de regie en hoe zit ’t met de voltooiing van de rest van deze rondweg heb ik in de afgelopen raad geen antwoord gekregen. Bovendien gaat het argument om ruimte vrij te maken op de Kwelkade niet op als dit ook gebeurt doordat Aldi zich op voormalig terrein Westlede vestigt.

Priorlaan

Meer auto’s bij scholen betekent minder veiligheid, daarom willen wij het gebruik van de auto voor het halen en brengen van kinderen zo veel mogelijk ontmoedigen en het gedrag in goede banen leiden.  Wij hebben daarom onze twijfels bij het samen gebruik van de nieuwe weg door auto en fiets. Ervaring met parkeergedrag en snelheid van rijden rondom scholen leert ons dat de ouders verbazingwekkend onzorgvuldig gedrag vertonen.

In het verlengde hiervan willen wij graag weten hoe t zit met de oversteek Moespot? Dit bevordert nl gebruik fiets. (p60 programmabegroting: knelpunten scholencluster Moespot worden geinventariseerd en aangepakt).

Kunstgras voor TEC. Deze voetbalclub is ook met spelen op gewoon gras naar hoofdklasse gegaan. Kunnen we deze uitgave uitleggen in tijden van veel bezuinigingen, waaronder die op ambtelijk personeel, de beoogde op het zwembad, en in een tijd waarin de mensen die zorg nodig hebben verontrust zijn over het geld dat straks nog voor hen overblijft?

Bovendien vinden wij dat dan gelijk maar kunstgras voor VV Wadenoijen moet worden begroot! Dan hebben alle voetbalclubs in Tiel kunstgras, gelijke monniken, gelijke kappen. Deze club neemt toe in ledental en het dorp verdient onze steun.

Wij zien uit naar een plan van aanpak rond terugdringen zwerfafval van na de zomer. Evenals we benieuwd zijn naar de ontwikkelingen mbt omvorming van de Huishoudelijke hulp per 01-01-2015.

De ChristenUnie wil van de gelegenheid gebruik maken enkele wensen te uiten:

Investeren in OV, alternatief Medelbus samen met bedrijven, uitbreiding Moestuin Hertogenwijk 10.000 (er is ruimte, mensen op wachtlijst)

Extra investering in Schuldhulpverlening om wachtlijsten te verminderen en voor preventie.

9.000 voor verplaatsen camera tbv invalideparkeerplaatsen Oude Haven zoals in vorige raad genoemd.

Extra maaien bermen op kruispunten en rotondes:

Extra onderhoud aan groen op kruisingen en rotondes Omdat er door het huidige groen- en maaibeleid gevaarlijke verkeerssituaties kunnen ontstaan, het ruige gras op kruispunten en rotondes leidt tot een lager veiligheidsgevoel van de inwoners en tot meer klachten, hebben wij het college gevraagd de raad een voorstel te doen voor extra onderhoud aan het groen op kruisingen en rotondes (met financiële dekking uit de post 'integraal dagelijks onderhoud van de openbare ruimte')

Hulp voor Kledingbank Klesteo

Wij zijn erg blij met de raadsbrede steun voor onze motie om Eur 8.000 incidenteel te verstrekken aan kleding- en speelgoedbank Klesteo om de kosten voor huisvesting 2014 te kunnen voldoen en het verzoek aan het college met de kledingbank na te denken over nieuwe passende huisvesting .

Rest ons nog een keuze te maken mbt Investeringen in de openbare ruimte met maatschappelijk nut. Onze voorkeur is deze in een keer af te schrijven.

Nav Slotopmerking Perspectievennota:

Nieuwe wetgeving onkruidbeheersing is een mooie insteek om de gifspuit nu al eruit te doen. Overgebleven geld van dit budget kan hiervoor ingezet worden.  (voortgangsrapportage p37 , Eur 123.000 kan structureel worden bezuinigd, bezuiniging gifspuit was 75.000).

Elk jaar toch nog een overschot op de begroting maakt t bijna structureel. Voorstander om overschotten niet zomaar weg te geven bij de begrotingsbehandeling maar in de algemene middelen te stoppen. Dan leg je een stevig fundament voor de toekomst.

Slotwens:

Stel uw hoop op God, die ons rijkelijk van alles voorziet om ervan te genieten. Laten we goed doen, rijk zijn aan goede daden, vrijgevig, en bereid om te delen. Zo leggen we een stevig fundament voor de toekomst, en winnen we het ware leven. (eerste brief Timotheus)

Reacties op 'bespreking van de perspectievennota en eerste voortgangsrapportage in de raad van 26 juni'