dualisme

donderdag 03 april 2014 19:56

In de raadsbespreking van het rapport van de informateur heeft Jolanda Stoeten-Flach zich boos gemaakt over een zin van de PvdA: "VVD opereerde in vorige periode soms als oppositie". Dit past niet in het dualisme*. Zal de CU dan de komende 4 jaar figurant moeten zijn in het toneelstuk van de coalitie? We hebben de hoop uitgesproken dat ieder raadslid het algemeen belang stelt boven partijbelang ofcoalitiebelangen.

D66 gaf in het verslag ook al aan: "de afgelopen periode is dualisme niet altijd goed uit de verf gekomen, de raad had vaak de indruk dat alles al in kannen en kruiken was." Daar moet dus echt de komende periode verandering in komen. Het is niet voor niets dat de inwoners afhaken op de politiek.

*dualisme:
Raad stelt kaders, controleert en is volksvertegenwoordiger, college gaat over de uitvoering.
Sinds 2002 maken de wethouders geen deel meer uit van de gemeenteraad. Kern van het dualistische model in de wet is een scheiding in samenstelling, functies en bevoegdheden van de gemeenteraad en aan de andere kant het college van burgemeester en wethouders. Met de invoering van deze wet wilde men een duidelijkere rolverdeling binnen de gemeentepolitiek, met het enigszins op de achtergrond geraakte doel deze voor de burger te "revitaliseren".

Reacties op 'dualisme'