Kunstgras voor VV Wadenoijen

kunstgras fcdinsdag 17 november 2015 19:18

Tijdens de begrotingsraad van 11 november 2015 hebben wij aandacht gevraagd voor Kunstgras voor VV Wadenoijen.

Citaat:

"I CU ( I SEE YOU) , inwoner van Wadenoijen

die druk is in het verenigingsleven. Die met lede ogen moest toekijken hoe zijn voetbalclub i.t.t. de Tielse voetbalclubs geen geld voor kunstgras kreeg. Nu de vereniging mee heeft gedacht na de oproep van het CDA en heeft laten zien van 750.000 naar 500.000 voor 1,5 kunstgrasveld te kunnen gaan, doet de ChristenUnie een oproep aan de coalitiepartijen nu met vv Wadenoijen mee te denken. Daarom dienen wij een amendement in om 1,5 kunstgrasveld voor VV Wadenoijen mogelijk te maken."

Het antwoord van de wethouder sport, tevens wijkwethouder van Wadenoijen, was wel heel kort:

Hij erkent de behoefte en de wens. Maar het wordt financieel ontraden.

De VVD zette de oppositie buiten spel met de opmerking "De kas is leeg, dat betekent geen nieuwe uitgaven meer, dan degeen die we nog kunnen betalen uit het coalitieakkoord." Die kas heeft de coalitie zelf leeggeplunderd.

Dat buiten spel zetten bleek maar eens toen ze D66 in de schorsing in juni terugfloten op eerdere positieve stemming van die partij voor Wadenoijen.

Deze discussie toont ook de waanzin aan van het feit dat kunstgras voor TEC was opgenomen in het coalitieakkoord van vorig jaar, waar geen discussie meer over mogelijk was.* Dat de coalitie nu geen geld ziet voor VV Wadenoijen is het effect van keuzes waar de ChristenUnie niet in mee is gegaan, zoals extra geld voor het RSG Lingecollege: (3 miljoen bovenop de 14 mio uit het coalitieakkoord), en de Burense Poort (2 miljoen).

Ook is dit een confrontatie met het feit dat we geen spaarpot hebben voor vervangingsinvesteringen voor buitensportaccommodaties.

In de Meerjarenonderhoudsplanning van bureau Kragten 2013 stond al 543.510 voor vervangingsinvesteringen voor Wadenoijen. Die kosten ga je dus ook voor natuurgras maken. Bovendien moeten er straks onderhoudskosten worden betaald, wat kapitaalvernietiging betekent als je later toch kunstgras neerlegt.

Op de vraag "Kunt u wel toezeggen dat u dit dan prioriteit geeft bij evt. positief resultaat jaarrekening of perspectievennota?" werd helaas ook niet instemmend geantwoord.

(*let op: de verhouding coalitie / oppositie is 18 tegenover 9 zetels = stemmen. Coalitie = D66, PvdA, VVD, CDA. Oppositie = PvdB, ProTiel, Sociaal Tiel, GroenLinks en CU.)

Reacties op 'Kunstgras voor VV Wadenoijen'