Vluchtelingen en Tiel

vluchtelingdinsdag 13 oktober 2015 18:05

Onze fractie wil het onderwerp 'Vluchtelingen' in de raad agenderen, om e.e.a. voor te zijn en als vervolg op de informerende avond van 17/9 met Vluchtelingenwerk waar geen politiek kon worden bedreven. Wij vinden dat de raad stelling moet nemen. Is hulpverlening er (voldoende) op voorbereid? Zijn de scholen er op voorbereid, financiën, enz. Ook al is de vraag nog niet actueel: Wel of geen AZC, en zo ja: waar. Dan kun je de inwoners tijdig informeren en... voorkom je een hoop onrust.

Inmiddels heeft de wethouder in de afgelopen raad van 23 september de volgende mededelingen gedaan:

Er is een oproep van de VNG aan alle gemeenten gedaan om calamiteitenopvang beschikbaar te stellen. Dit is voor 72 uur en bijv. in een sporthal. Omdat dit in het weekend van het fruitcorso was, kon Tiel hieraan niet voldoen. Tevens is uitgezocht wat nodig is voor andere soort opvang. In Tiel is alleen opvang nodig voor mensen met een vergunning (statushouders). Dit zijn 4800 mensen landelijk die aan gemeenten worden toegewezen. Daarvoor wordt creatief gekeken naar een tijdelijke woning. Tiel verwacht aan de taakstelling te kunnen voldoen. Er wordt geïnventariseerd wat we hebben aan gebouwen en gronden, ook met de woningcorporaties.

Voor directe opvang voor hen die nu aankomen moeten 600-800 pers. worden gehuisvest op een lokatie (regels COA). In onze gemeente hebben wij zo'n gebouw niet.

2 oktober is er overleg van het onderwijs (basis en VO). Het Lingecollege heeft al een tijd een internationale schakelklas, maar die loopt nu tegen een maximum aan. Gekeken wordt naar mogelijkheid voor dependances in de regio.

Ook komt er een speciale bijeenkomst voor wethouders, en overleg als regio.

De raad zal dit punt nader voorbereiden voor een volgende raadsvergadering.

Vluchtelingenwerk functioneert als spil, ook richting COA en hulpverlening. Als u in Tiel de helpende hand wilt bieden of vragen hebt, kunt u zich het beste wenden tot Vluchtelingenwerk (020) 364 95 92. Inmiddels hebben zich enorm veel vrijwilligers aangemeld.

Reacties op 'Vluchtelingen en Tiel'